W ciągu 4 lat prowadzenia działalności związanej z obsługą najmu we Wrocławiu spotkaliśmy się i rozmawialiśmy z tysiącami najemców i właścicieli mieszkań. W dzisiejszym wpisie skupimy się na powtarzających się schematach zachowań właścicieli, które w naszej opinii są błędne i bardzo często działają na niekorzyść ich samych. Wyróżniliśmy 8 powtarzających błędów. Dziś, w pierwszej części wpisu pochylimy się nad pierwszą czwórką:
1. Wynajmowanie mieszkania bez umowy najmu
To zjawisko którego skala zmniejsza się z roku na rok. Główną przyczyną, dla której część właścicieli unika zawarcia pisemnej umowy najmu (oczywiście słowna umowa najmu również jest wiążąca), jest chęć uniknięcia zapłaty podatków od przychodów z najmu do urzędu skarbowego. Naszym zdaniem nie jest to rozumowanie poprawne, po pierwsze: ponieważ pisemna umowa najmu jest dokumentem który zabezpiecza interesy właściciela, a po drugie: bardzo często rozliczanie najmu na zasadach ogólnych umożliwia znaczne obniżenie wartości należnego podatku.
Warto dodać, że decydując się na skorzystanie z naszego wsparcia w zakresie zarządzania najmem mieszkania, właściciel nieruchomości nie musi przejmować się konstruowaniem umowy najmu samodzielnie – dysponujemy cały czas udoskonalanym wzorem umowy, która zostanie podpisana przez nas w imieniu właściciela.
2. Unikanie inwestowania w mieszkanie
Niestety niezależnie od rodzaju najemców na jakich trafimy w trakcie najmu, mieszkanie będzie wymagało odświeżenia lub remontu raz na kilka lat, dlatego warto ująć ten dość spory wydatek w swoich planach finansowych. Zwlekanie z koniecznymi pracami spowoduje większą rotację najemców oraz obniżenie wysokości czynszu, który będziemy mogli uzyskać za wynajem.
3. Uprzedzenia wobec niektórych grup najemców
Jako jedno z największych miast w Polsce, Wrocław jest miejscem do którego, w celach zawodowych, edukacyjnych lub turystycznych ściąga wiele osób zza granicy. Część wynajmujących z góry wyklucza wynajem dla osób o danej narodowości, często kierując się popularnymi stereotypami. Zresztą sprawa nie jest ograniczona tylko do kwestii narodowości, ale często dotyczy również na przykład: wieku lub religii najemców. Prawdą jest, że ludzie z różnych rejonów świata mogą bardzo różnić się od Polaków kulturą i sposobem życia, natomiast wierzymy że odpowiednio przedstawiając swoje oczekiwania i wymagania można prowadzić udaną współpracę z każdym człowiekiem. Jeżeli problemem jest bariera językowa, to może być to silny argument aby skorzystać z naszej pomocy w zakresie zarządzania najmem.
4. Nieuzasadnione zatrzymywanie kaucji
To kwestia która ma duży niekorzystny wpływ na cały rynek najmu. Nieuzasadnione zatrzymywanie całości lub części kaucji przez dużą część wynajmujących powoduje spadek zaufania wśród najemców. Najemcy, nie mając pewności co do tego, czy ich kaucja zostanie zwrócona często unikają zapłaty ostatniego czynszu najmu, proponując pokrycie go właśnie kaucją. Jest to sytuacja niekorzystna dla wynajmujących, ponieważ kaucja traci wówczas swoją podstawową funkcję jaką jest pokrycie ewentualnych strat i usterek spowodowanych przez najemcę. Warto dokładnie przedyskutować kwestię kaucji z najemcą jeszcze przed podpisaniem umowy oraz sporządzić szczegółowy protokół zdawczo – odbiorczy, tak aby uniknąć nieporozumień na koniec współpracy.