Umowa najmu jest ważnym dokumentem zarówno dla najemcy, jak i wynajmującego. Odpowiednio opracowana pozwoli uniknąć ewentualnych problemów obu stronom, skutecznie zabezpieczając ich interesy. Co więc powinno się w niej znaleźć? Jakie elementy umowy są kluczowe? Dowiedz się z poniższego wpisu.
Umowa najmu mieszkania, domu czy innego lokalu jest regulowana przepisami kodeksu cywilnego, dlatego też musi zawierać określone zapisy. Zaleca się, żeby sporządzić ją w formie pisemnej, jednakże w przypadku wynajmu krótszego niż 12 miesięcy, nie stanowi to obowiązku.
Do obligatoryjnych zapisów należą:
– dane najemcy i wynajmującego, czyli stron zawierających umowę,
– data, miejsce zawarcia, czas trwania (nieoznaczony lub oznaczony) umowy,
– szczegółowe dane na temat wynajmowanego lokum, czyli adres nieruchomości, jej powierzchnia, stan prawny, opis lokalu itp.,
– obowiązki oraz prawa wynajmującego (np. zapewnienie sprawnego działania instalacji) i najemcy (np. obowiązek dokonywania naprawy zniszczeń powstałych w wyniku bieżącego użytkowania),
– kwota czynszu, ewentualna wysokość innych opłat, a także sposoby (np. przelewem na konto bankowe lub osobiście gotówką) oraz terminy płatności,
– warunki i termin wypowiedzenia,
– podpisy obu stron.
Najem jest co do zasady odpłatny, jednakże czynsz nie musi być opłacony pieniędzmi, lecz również w innej, umówionej formie. W przypadku, gdy wysokość czynszu nie zostanie określona, wówczas według prawa umowę uznaje się za tzw. użyczenie, a nie wynajem.
Inne ważne zapisy w umowie najmu
Wskazane wyżej elementy są obowiązkowe i nie można ich pominąć, jednakże poleca się zawarcie w dokumencie również dodatkowych zapisów, takich jak określenie wysokości kaucji oraz sposobu jej rozliczania czy też kar umownych, np. za opóźnienia w zapłacie czynszu. Zaleca się ponadto, aby jak najdokładniej określić zasady najmu nieruchomości, zwłaszcza w zakresie wytycznych co do sposobu korzystania z lokalu. Dobrze jest uszczegółowić prawa wynajmującego dotyczące podnajęcia lokum innej osobie czy też wskazać zastrzeżenia co do wprowadzania zmian w pomieszczeniach (np. zakaz zmiany przeznaczenia czy dokonania przebudowy lokalu). W umowie albo dodanym do niej protokole warto też opisać stan techniczny i standard mieszkania czy biura, a także wskazać jego wyposażenie.
Najlepiej, aby dokument był jak najbardziej szczegółowy i zawierał wszelkie dodatkowe uzgodnienia. To pozwoli w przyszłości zapobiec ewentualnym nieporozumieniom.